Pierwsze opcje, które po instalacji Indesign'a też poprawisz

Możesz pracować wygodnie albo bardzo wygodnie - dobre ustawienie preferencji Indesigna to krok w stronę całkowitego komfortu!

Pierwsze opcje, które po instalacji Indesign'a też poprawisz

Po świeżej instalacji, pierwsze kroki, które wykonuje każdy spec od Indesigna to podkręcenie jego ustawień. Wyczyściłem swoje i sprawdziłem, które są najistotniejsze. Oto moje Preferencyjne priorytety, startujemy!

Pracujesz w chmurze? Tego nie czytaj

Adobe się nie szczypie. Swoją chmurę wciska wszędzie i często nachalnie. O wadach i zaletach można dyskutować. Nowy ekran home może mieć sens w Photoshopie lub Illustratorze, gdzie prawdziwe "dokumenty w chmurze" już działają. W Indesignie jest raczej irytującym dodatkiem. Więc też się nie szczypię i mówię „Adobe, slow down!”

Stronę główną wyłączysz bardzo łatwo. Zbyt łatwo jak na Adobe: to najpierwsza pierwsza opcja w oknie Preferencji. Wystarczy odhaczyć Gdy nie jest otwarty żaden dokument, wyświetl stronę główną i (czasem) zrestartować Indesigna.

Lubię po staremu: jasny interfejs, jak przed laty

Od kliku wersji Indesign domyślnie uruchamia się z ciemnym interfejsem. Och, jakie w sieci krażyły zachwyty: dark mode, finaly! Nie rozumiałem i nadal nie rozumiem tego zachwytu ciemnymi aplikacjami. Niby to zdrowsze?!

Najpierw z naszej działki - typografii: wiemy, że tekst ciemny na jasnym tle bije na głowę czytelnością biały na czarnym tle, szczególnie w szeryfach! Mniej razi w oczy? Też nie - bo stronę, na której projektujesz masz na ogół białą. Poza tym najważniejsze: kłania się prawidłowe oświetlenie stanowiska pracy i warunki dla dobrej akomodacji oka.

Ciemny motyw kolorystyczny wyłączam. Choć to pewnie dyskusyjne…

Do wyboru Motywu kolorystycznego jest kilka odcieni, ten najbardziej tradycyjny to ten najjaśniejszy! Oczywiście przy tym wyborze należy jeszcze wspomnieć o estetyce. Lubisz, kiedy ciemno - zostaw domyślne ustawienia.

Precyzyjne zwiększanie interlinii i nie tylko

Zaglądam też do sekcji Jednostki i skoki. Domyślne ustawienia są mało precyzyjne. Regulowanie odstępów w tekstach jest Twoim ulubionym zajęciem podczas projektowania?! Musisz tu pomieszać. Szczególnie, gdy dużo pracujesz ze stosunkowo małymi rozmiarami czcionek.

Najbardziej irytującym jest Kerning/światło ustawione na 20/1000 fireta. Za dużo! Nie sprawdza się to w ogóle przy regulowaniu odległości w wąskich szpaltach, w których przesunięcie kerningu już o 5 może spowodować duże przetasowania całych akapitów. Ponadto, miłośnicy ślicznie wsuniętego A pod W - spróbujcie takim skokiem precyzyjnie zaspokoić swoje typograficzne zmysły.

Drugim ustawieniem, które też prosi się o zmianę jest Rozmiar/interlinia, skaczące po 2 punkty - taka wartość fajnie się sprawdza przy czcionkach 24-56 pkt. Przy szlifowaniu akapitów o rozmiarze czcionki do 20 punktów ten skok jest zwyczajnie zbyt duży. Ustawiam tu 1 pkt i jest zdecydowanie lepiej.

Pozostałe dwie wartości też przestawiam, ale raczej z zasady - nie używam ich zbyt często. Przesunięcie linii bazowej zawsze ustawiam z belki narzędziowej. Klawiszów kursora nie traktuję jako narzędzie do precyzyjnego ustawiania obiektów - choć przestawiam opcję na 0,1 mm skoku.

Tadam! Teraz opcja dla mnie najważniejsza

To ustawienie jest już chyba tylko pozostałością, po czasach kiedy komputery dostawały zadyszki już przy kilkustronicowych dokumentach Indesigna. Choć przyznam, że nawet wtedy przestawiałem opcję Tekst maczkiem poniżej.

Opcja wyszarza tekst, zamienia go na szare prostokąciki kiedy jego reprezentacja na ekranie jest mniejsza niż zdefiniowana. Sytuacje, kiedy to jest w jakiś sposób przydatne są bardzo specyficzne. Być może ocena przepływu tekstu w akapicie… Ale to samo osiągniesz mrużąc oczy…

Jeśli chcesz widzieć literki zamiast prostokącików wpisz w tej opcji 1 pkt. Zwróć uwagę, że ustawienie to dotyczy wybranych wyżej opcji wyświetlania. Wpisuję wartość 1 w ustawieniach Wysokiej jakości oraz Wyświetlania typowego. Ustawienia Szybkiego wyświetlania zostawiam - może się przydadzą.

Dla posiadaczy szybkich komputerów, które szybko ładują linkowane grafiki w wysokiej rozdzielczości polecam na stałe ustawić jako widok domyślny Wysoką jakość - dzisiejsze komputery powinny dawać radę.

… a to, błagam, przestaw!

Po czym poznajecie projekt początkującego grafika? Każdy ma pewnie swój zestaw odpowiedzi. Dla mnie odpowiedź jest jedna: po cieniach stosowanych z domyślnymi ustawieniami.

Startowe ustawienia efektu cienia charakteryzuje wyjątkowy brak estetyki. I choć de gustibus non est disputandum z tym zgadza się większość moich kolegów po fachu. Pomijając te opinię: cienie są dość popularne w obecnym projektowaniu stron, mistrze CSSa doszlifowali ten efekt do perfekcji. Nigdzie nie znajdziecie cienia 75% - brrrr, do tego odsuniętego o najbardziej chyba niewłaściwą odległość.

Zmień te ustawienia, na wszelki wypadek, dla szybkich cieni. Parametry "w dyszkę" wymagają dopracowania przy każdym projekcie. Poniżej podsuwam Wam takie, które uciekają od Spalonych Ustawień Domyślnych.

Zmiana startowych ustawnień wymaga wejścia do okna Efekty w menu Obiekt dwa razy. Po pierwszym wejściu zastosuj mój przepis na lepszy cień, ustaw trzy wskazane wartości:

  • Krycie zmniejsz do 30-35%
  • Odległość ustaw na 2 mm (lub 1 jeśli lubisz delikatnie)
  • Rozmiar ustaw na 2 mm

Klikając OK zatwierdź, właśnie włączyłeś efekt cienia dla wszystkich tworzonych obiektów... niefajnie. Wejdź do tego samego okna jeszce raz i odhacz ptaszek przy Cieniu.

I pamiętaj: wracaj do tego okna przy każdym zastosowaniu efektu i zawsze baw się  parametrami - cień musi grac z wieloma aspektami projektu.


Podsumowanie

Wyświetlanie Strony głównej, ogromne skoki skrótów klawiszowych czy super tradycyjny cień mogą sprawiać Ci dużo frajdy bądź pomagać w pracy! Dla mnie to przeszkadzajki, które po jednym przestawieniu poprawiają mój komfort pracy - ja polecam!

Jakie inne opcje Was irytują?

Subscribe to indesigner

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe